El software a les administracions.

29 de setembre 2009
Avui després de molt de temps he estat més d'una hora "treballant" en windows. Estic fent un curs d'aquests subvencionats per a aturats. Així per sobre he contat uns 12 pcs, sabent que hi ha el Windows XP i l'Office instal·lat i suposant que tenen una llicència per centres de formació, calculo en llicències, s'hauràn emportat uns 2000-2500 euros. Tenir windows comporta a més la serie de problemes de virus, troyans i cucs. Suposo que al ser els programes comercials i que facilment et posen als PCs, ja sigue en llicència o de forma pirata.

Mentrestant en alguns llocs d'Europa, les administracions ja estan treballant amb Linux a l'administració, l'estalvi de llicències, permet tenir plantilla a tècnics per a les incidències puntuals o a personal formador. La generalitat de Catalunya té per una banda uns acords amb Microsoft, i per altres quan la republicana Marta Cid estava a Educació van impulsar la Linkat, que tot i estar suportada per la comunitat opensuse/suse-novell, s'aparta de les altres distribucions més mediàtiques com tenen a les Espanyes i el País Valencià basades en debian, com també ho està la popular Ubuntu.

Tornant al tema del preu de llicències, mentre que els "intel·lectuals" columnistes es queixen del preu d'alguns estudis, ningú es pregunta pel preu que costen les llicències de tenir el windows i l'office instal·lat's als PCs, suposant sempre que tinguin una llicència oficial i no pirata, ja que es tracten d'organismes oficials i no haurien de cometre il·legalitats. Ara és quan molts polítics haurien de mirar si tenen software instal·lat il·legalment al seu portàtil o ordinador, si és el privat, podria passar, ja que cadascú en privat fa el que vol (jo he instal·lat i he tingut durant molt de temps sofware pirata al meu pc), però el software que s'utilitza de cara el públic hauria de tenir software lliure, per tal d'evitar les despeses innecessàries.

Malauradament només sóc militant d'un partit de govern, però els meus companys de partit són analfabets digitals, i per tant convèncer-los per passar-se al software lliure és una tasca gairebé impossible, espero que cada cop sigui més difícil piratejar windows i que les llicències siguin més cares, llavors si les administracions no es passen al software lliure demostraran tenir completament incopetència.

2 comentaris:

Òscar Cavero 100% ha dit...

mira em vaig comprar l'office 2007 i em va costar un mun de diners i em van donar un codi per si mai es desactivava.
l'ordinador se'm va trenar i es van desinstal·lar tots el programes, vaig intentar ficar l'office i ja no em va deixar

DINERS A LA BASURA!!

amb el pirata vaig més bé, em costa mes barat i de mument no suposa cap problema

com s'explica això??

Adam ha dit...

per començar si vas tenir problemes després de desintar-ho, haguessis telefonat a Microsoft, que per això vas pagar una llicència. encara que el millor que has de fer es passar-te al programari lliure, com l'oppen office, que te'l pots baixar per a windows de oppen office en català i tens el diccionari aquí diccionari

tot i que jo et recomano que et passis directament al software lliure amb l'ubuntu o la linkat